#navbar-iframe { display: none !important; } it's a long journey

it's a long journey


Saturday, November 7, 2009
bismillahhirahmannirrahim...,

magnificent!! great!! wonderful!!! 3 words.. that will give us pride and honor!! 3 words that will describe us as a powerful man in this world! and i juz really love to say it.. being called with it. "You're soooo great!!" when someone tells u with this sentence.. what will you feel? are you feel that you're really great? or.. you're really proud and wanna announce it to the whole world??? is it really important when you really want badly for this title or this style?? is it really important that you crazy wanna people looking at you as a cool guy and at the same time you wanna let them know that you're the greatest among them?

masa saya menjalani kursus baru2 ini di salah sebuat ipt tempatan, terdapat satu pengumuman tentang.. gangguan bekalan api dan air disebabkan kerja-kerja pemulihan yang akan dilakukan oleh pihak berkenaan. notis pemberitahuan ini telah ditampal di mana2 kampus.., mana2 tempat pengumuman, dan ada jugak kolej yg siap buat pengumuman siaraya lagi. sebaik dengar berita itu, biasanya.. kita dapat lihat suasana menjadi senyap seketika... dan semua org saling berpandangan.. dan terus berlari pecut menuju ke bilik masing2 untuk mengemas beg bertujuan untuk balik ke kampung. kadar kelajuan mereka bergerak sangat mengkagumkan!! di manakah kehebatan generasi ini? kepantasan mereka bergerak? atau kepantasan mereka untuk berkemas2 ataupun kepantasan mereka untuk melarikan diri dari masalah? hebatkah kita ketika ini?

sehebat mana generasi kini sehinggakan merasakan mereka lebih hebat dari zaman generasi nenek dan datuk.. moyang ketika zaman penjajahan dulu?? hebat manakah generasi masa kini berbanding generasi ibu dan bapa mereka???

saya teringat masa zaman 90-an.., terdapat cerita bersiri BH 90210.. kalau sekrg ni.. sama standard dengan gossip girl. Hebat kah generasi masa kini.. yang mudah terikut2 kehidupan gossip girl yang hanya ditayangkan sekali seminggu?? hebatkah generasi masa kini yang terikut2 dengan siri cerita impak maksima? Hebat sangatkah jika dapat memnangi gelaran juara dalam pertangingan "siapa punya handphone dan teknologi yg paling canggih sesama sahabat handai??" hebat sangatkah jika dapat memakai pakaian yang paling mahal, hot dan seksi... serta mengikut trend gossip girl??? hebat sangatkah jika hanya memenangi gelaran juara dalam anugerah pembaziran duit yang melampau.. dan anugerah pembaziran masa.

hebat sangatkah jika tidak tahu menghargai peringatan daripada generasi lain yang sebenarnya cuba untuk membetulkan diri dan nilai, hebat sangatkah jika dapat melaungkan ketidakpuasan hati sendiri semata-mata untuk menampilkan dan meberitahu satu dunia yang diri sendiri tidak salah dan perlu dihormati? hebat sangatkah sekiranya hanya tahu untuk membuat complaint tanpa sedar diri sendiri perlu diperbaiki..demi masa hadapan?

Siapa yang salah??? generasi kini atau generasi zaman dahulu? siapa yang bersikap sombong dan angkuh? generasi kini atau generasi dahulu?? rasanya tak perlu untuk dipertikaikan pihak mana yang salah dan pihak mana yang angkuh. tapi generasi kini perlu sentiasa bertanya pada diri.... siapakah anda.. dan apakah yang telah anda buat selama ini.. dan apa yang anda perlu buat untuk mendapat title.. "HEBAT!!"

hebatkah generasi kini yang sentiasa dan lebih mengambil sikap mudah dan sambil lewa...? hebatkah generasi kini yang sentiasa berkata TIDAK BOLEH! TIDAK BOLEH! TIDAK BOLEH! untuk satu perkara baru dan di luar bidang
hebatkah generasi kini yang tidak berani menerima cabaran baru?
hebat sangatkah generasi kini yang sentiasa berkata SUSAH SUSAH SUSAH
hebat sangatkah generasi kini yang sentiasa mengkritik generasi yang lebih tua..?

generasi kini perlu lebih aktif .. balik kampung, tengok wayang, lepak2, lumba motor, ....?? tidak tidak!! Bukan itu..
tapi generasi kini perlu rajin untuk meng explorekan diri sendiri ..untuk keep on questioning, keep on exploring minds to find all the answer... and keep on opening your minds to get new perspective dan dimensi.

hebat sangatkah generasi kini yang tidak mahu menerima dan mengakui kelemahan diri daripada pihak lain? sekiranya anda mahu memilih untuk mempercayai kata2 anda sahaja.. dan tidak mahu dengar kata2 orang lain.. sila rujuk senarai gua2 yang ada di malaysia dan anda boleh pilih untuk duduk di dalam gua, sebab duduk dalam gua ada gema dan bila anda bercakap, anda dengar balik percakapan anda itu.

sekiranya kita sentiasa sedar dan sentiasa menilai diri kita dan sentiasa mempunyai tanggungjawab di atas diri sendiri, pasti kita akan berubah gaya dan style untuk approach our life and all the opportunities that come towards us. Setiap perkara yang kita buat untuk selesaikan dan sentiasa kita explore untuk mendapatkan jawapan, kita akan hanya hot, cool dan seksi sekiranya kita tekun dan ada passion.

Posted by wsuzana at 9:23 PM |

0 Comments:

Post a Comment